okt 09

Peter en Ton: En het avontuur van de Mont Ventoux 2017

mont ventoux 2017 160Hierbij een kort en verlaat verslag van onze fietsweek naar de Mont Ventoux, omdat ik[Peter] drie jaar terug niet mocht fietsen toen de FTCW naar de Ventoux ging en dit nog een grote wens van mij was kreeg ik een mailtje van Ton Hoogeveen dat als ik naar de Ventoux zou gaan hij mee zou gaan.
Plannen werden gesmeed en op 23 juni om 4.15 uur stond Ton bij me voor de deur om richting Frankrijk af te reizen .
Onze eerste stop even voorbij Luik om de benen even te strekken en een kopje koffie.
Om 9.45 uur de tank in Luxemburg even vol gooien, na div tussenstops kwamen we om 14.30 uur aan in ons hotel om de andere dag de laatste 300 km  te rijden .

24 juni en 35 graden zijn we om 7 uur opgestaan en hebben en na ons ontbijt zijn we richting de camping gegaan om daar om 11.30 uur te arriveren .
Ons mobile home inrichten en verder even rustig aan want het was erg warm.
Om toch nog even de benen los te fietsen een kort ritje via Lac de Patty [een meertje] en col de Madelaine en Bedion weer terug naar de camping Le Ventoux.  Eerst even douchen, boodschappen doen om daarna in Bedion te gaan eten .

25 juni 32 graden deze dag zouden we via Gorges de Nesque naar Sault maar omdat er een wielerwedstrijd was ging dit niet door.
Ton wist een andere route en dat heb ik geweten Col des Abeilless hier ben ik wel tien keer dood gegaan maar toch boven gekomen waar Ton me lachend stond op te wachten. Via Sault en toch nog via de Nesque terug naar de camping.

26 juni 27 graden. deze dag zijn we naar de markt in Bedion geweest wat heel erg mooi is maar gaan jullie hier niet mee lastig vallen. 13.15 uur terug op de camping  waar we ons verder rustig hebben gehouden. Omdat we het nog van drie jaar terug wisten dat het om 16.00 uur happy hour was. Om 16.30 uur richting het zwembad waar het happy hour was, we waren de eerste maar al vlug volgde er al meer, om een lang verhaal kort te maken het was erg gezellig maar omdat we om 19.00 uur pizza besteld hadden moesten we weg anders hadden we er nu nog gezetten. Deze avond maar iets eerder naar bed want morgen was de grote dag de MONT VENTOUX.

27juni 32 graden . De grote dag  7.00 uur opgestaan en om 7.30 uur ontbijten daar ik in de ochtend geen groet eter ben moest ik het naar binnen proppen. Om 8.30 uur op de fiets naar Bedion  waar de beklimming begint en waar de startstreep ligt.
Nadat we elkaar nog wat bemoedigend te hebben toegesproken zijn we van start gegaan, de eerste 5 km zijn niet zwaar en hebben deze dan ook samen gefietst omdat ik Ton nog het blauwe boompje moest laten zien, dit is een boompje wat is blauw geschilderd, een begrip voor de fietsers wat ook in div boeken is beschreven .
Na de eerste 5 km was het ieder voor zich , je moet tenslotte je eigen tempo rijden en al snel haalde Ton me in  maar omdat Ton nogal veel op foto s maakt hoefde hij niet zolang te wachten bij Chalet Reynard. Dit is een restaurant op 6 km onder de top.
Na wat te hebben gedronken en de bidons weer te hebben bij gevuld op naar de laatste 6 km. Hier kom in het zogenoemde maanlandschap hier groeit niets meer alleen maar keien en steen .
OM 11.40 uur boven op de VENTOUX waar Ton me stond op te wachten, na
wat foto s te hebben  gemaakt zijn we afgedaald naar het monument van Tommy Simson  ook daar nog wat foto s maken en terug naar de camping het zwembad in .
Deze avond zijn we uit eten geweest wat heerlijk smaakte en terug op de
camping nog een paar biertjes te hebben gedronken  naar bed .

28 en 29 juni 22 graden waren niet de betere dagen van onze week maar hebben deze goed besteed door nog iets op te halen voor Theo Verbeek die hier een aantal weken hiervoor was geweest  bij een nicht van zijn vrouw. We zijn deze twee dagen erg cultureel geweest , ik gaan jullie daar niet te veel mee lastig vallen .

30 juni  24 graden en  prima fietsweer. Deze dag hebben we het rondje om de Ventoux gedaan 115.km Nu konden we wel via Gorges de Nesque  naar Sault , dit is een prachtige rit, vals plat omhoog met mooie uitzichten. In Sault even een terrasje pakken voor een kop koffie om vervolgens onze tocht voort te zetten . Via vele mooie dorpjes op naar Malaucene om ons hier op een lunch te trakteren en weer via col de Madelaine  terug naar de camping. Alvast wat spullen klaar zetten en opruimen want morgen gaan we vroeg weer naar Nederland

1 juli  4.00 uur zijn we opgestaan en een half uurtje later zijn we gaan rijden  om om 18 15 uur weer in Schagen aan te komen. Het was een geweldige reis en de Mont Ventoux kan van mijn lijstje af.