Le Tour Du Mont Ventoux (Deel 2)

MontVentoux

Geen berg zo hoog of ….

deel 2

waar gaan we heen ?

16 december 2013

Waar ben ik aan begonnen ……

Nou, om eerlijk te zijn weet ik dat wel. Maar of dat verstandig was, . . . we zullen zien. In mijn enthousiasme heb ik ook nog een aantal liefhebbers meegetrokken in het lot. Het gevolg daarvan kennen we nu allemaal en een terugweg is er niet. Zeker niet nu de datum van de informatieavond al naar de mede Mont Ventoux-bedwingers is door gemaild.

En nee hoor, ik wil ook niet meer terug. Ik ben al volop in training en ben daarin vast niet de enige. Ik moet en zal die berg bedwingen, en jullie, lotgenoten, ja, jullie ook !!!

Zo ver weg en toch zo bekend.

Ik ben vast niet de enige die gek is van Frankrijk. Ik ben zelfs al eens voor Francofiel uitgemaakt. Als je met een franse caravan (merk : Caravelair) op een camping verschijnt, is één en één al snel twee, zo werd mij verteld.

Veel van jullie zullen ongetwijfeld wel eens naar het verre zuiden van Frankrijk gereden zijn. Al rijdend richting de Middellandse Zee kust over de ‘route du soleil’ krijg je al een tipje van de Mont Ventoux te zien ter hoogte van Bollène. Hemelsbreed ben je dan nog zo’n 40 km verwijderd van dit prachtige object.

kaart-ventouxWaar hebben we het eigenlijk over …

De Mont Ventoux is een berg in de Provence, in het departement Vaucluse, in het zuiden van Frankrijk, gelegen voorbij Lyon, op zo’n twintig kilometer ten noordoosten van Carpentras.

De Mont Ventoux is de enige berg van deze hoogte in de streek (bijna 2000 m) en wordt daarom ook wel de Reus van de Provence genoemd.

De naam ‘Mont Ventoux’ is afgeleid van het woord vent dat wind betekent. De top van de Mont Ventoux ligt op 1912 meter hoogte. Het hoogteverschil met de voet van de berg bedraagt 1614 m. Op de top van de berg bevindt zich een weerstation met een grote zendmast. De berg is bekend doordat de beklimming ervan herhaaldelijk is opgenomen in bv. de Tour de France. Natuurlijk ook vanwege de moeilijkheidsgraad en het kale ‘maanlandschap’.

 

De geografische positie van de Mont Ventoux is :

44° 10’ 25 NB

05° 16’ 38 OL

De Mont Ventoux is waarschijnlijk na de Alpe d’Huez de beroemdste fietsberg. Logisch want de klim is lang, steil en vol met historie. Als de klim alleen nog niet zwaar genoeg is, dan doet de wind er nog een schepje bovenop. Als het niet waait dan zorgt de kou of de zinderende hitte wel voor moeilijke omstandigheden. Kortom je krijgt deze ‘kale berg’ niet kado.

kaart_cingleDe beklimming van de Mont Ventoux is voor velen een uitdaging. Dit moet je ooit gedaan hebben! Neem maar van mij aan dat je hier dan ook nooit alleen rijdt.

De Mont Ventoux doet zijn naam eer aan, want stormen kan het op deze top. De berg wordt regelmatig afgesloten omdat het te hard stormt. Als die wind het enige was wat de klim zwaar maakt dan ‘viel het nog wel mee’. Maar de Mont Ventoux is ook nog eens vreselijk steil en dat gedurende 20 kilometer, misschien niet continu maar wel meer dan genoeg om het elke wielrenner flink zwaar te maken. En als je net denkt dat het wel mee valt, steekt die wind weer op!

Het kan ook regenen op de Mont Ventoux. Veel, vaak en hard. De meeste regen valt overigens aan de oostzijde.

 

Mont_Ventoux-Bédoin_profile

De Mont Ventoux is op meerdere manieren te beklimmen. De door ons gekozen route vanuit Bédoin is de beroemdste klim van de Mont Ventoux, en ruim 21 kilometer lang.

Als het hard waait is dit de zwaarste klim omdat je het langst in het ‘maanlandschap’ fietst.

Zet je van deze klim de stijgingspercentages per kilometer naast elkaar dan krijg je een mooie tabel.

Zoals je ziet beginnen de eerste paar kilometer vanuit Bédoin rustig.

Eenmaal in het bos begint de ellende. Hier hakt de 10 % stijging er goed in, en je verwacht misschien schaduw in dit bos, maar reken eerder op drukkende hitte, en om het nog mooier te maken word je vergezeld door duizenden vliegen die er een sport van maken om met wielrenners mee te vliegen.

Mocht je ondanks al deze rampspoed oog hebben voor de omgeving, dan zie je een fantastische weg omhoog slingeren (ook fantastisch om af te dalen trouwens), en een bos met bijzondere, unieke vegetatie. Erg mooi om omhoog te fietsen.

Zodra je het bos weer achter je laat verandert de omgeving snel in een ‘maanlandschap’. Geen enkele boom om je uit de wind te houden. En

afhankelijk van de wind gaat de beklimming lekker worden, of tot een ware hel. Dat ligt helemaal aan de wind.

Als het je lukt om boven te komen terwijl er een stevige ‘Ventoux-wind’ waait, dan mag je jezelf een ‘echte wielrenner’ noemen. De laatste kilometer heeft trouwens nog wel een verrassing in petto. Die laatste kilometer is namelijk best steil, vooral het laatste stukje naar de top zelf. Bovendien maken toeristen en dagjesmensen het er niet eenvoudiger op.

Terwijl het in het bos vaak vervelend warm is, op de top van de Mont Ventoux kan het ijskoud zijn, zelfs in de zomer. Houd hier rekening mee met de kleding die je meepakt. Vanaf de top is het genieten van het uitzicht in de verre omtrek. Men zegt dat je zelfs op (heel) heldere dagen de Middellandse Zee kunt zien. Nou die ervaring heb ik daar nog nooit gehad. Na de klim volgt natuurlijk de afdaling, en deze is erg lekker op de Mont Ventoux. Menig wielrenner heeft hier zijn snelheidsrecord gebroken. Een enkeling meer dan dat ….

simpsonHet monument ….

Vlak onder de top, langs onze route, staat het monument ter nagedachtenis aan de wielrenner Tom Simpson. Op 13 juli 1967 viel Tommy daar van z’n fiets en overleed onderweg naar het ziekenhuis. Ik kan me de televisiebeelden van toen nog heel goed herinneren. Natuurlijk zullen we hier niet zomaar aan voorbij gaan.

Ik wil in een volgend deel hier wat meer aandacht besteden.

Tenslotte (voor nu)

In januari 2014 staat de informatie avond op de agenda. Ik kan jullie van harte aanraden deze te bezoeken. En anders onze site te blijven volgen, want ik hoop jullie middels volgende delen op de hoogte te kunnen houden van de “ le tour du Mont Ventoux”. Tot een volgende keer……Of bij vertrek van onderstaand bord.

start bedoin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>